lørdag 14. januar 2012

Og dette har vi ventet på så lenge...

I går kveld hadde vi årets første møljemiddag.Torske- eller skreifisket, som vi sier, er godt igang og vi er så heldige å ha tilgang til verdens ferskeste råvarer.

Han far og den gode naboen kjørte til fiskebruket og hentet rykende fersk fisk, lever og rogn levert direkte fra fiskebåten med èn gang den kom inn fra fiskefeltet. 
Ikke bare måtte de hente råvarene, de måtte jammen tilberede dem sjøl også!
Skal måltidet bli godt må man være nøye, spesielt med rensking av levera.
Det ble et festmåltid med nydelig dekket bord av nabokona og hjemmebakt flatbrød fra ho "tante Aud" i Målselva:)
Hærlig! Kan man få det bedre?

2 kommentarer:

  1. Nei, bedre kan man ikke få det! Og særlig ikke når man kan bivåne det hele og slippe alt arbeidet, hehe... Da tenker jeg spesielt på lever-renskinga, det synes jeg er noe herk!
    Men jaggu ser det godt ut, med heimbakt flatbrød og alt..
    Og ja, det var toppen av Vassbruna du så på bildet hos meg.
    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  2. Jeg har svart deg på bloggen min, så du kan jo ta deg en tur inn igjen. Jeg er veldig glad i rødt, noe du sikkert har oppdaget. Laget for lenge siden et innlegg om noe av det røde jeg har...
    Møljekalas har vi ikke hatt, men mølje har vi hatt. Vi kjøpte skrei, lever og rogn forrige mandag på et av brukene her, men vi har ingen tante Aud, så det ble KORNI til. Jeg går ut ifra at du lager fiskekakene FØR du spiser mølje. Etterpå er man ikke i stand til noe annet enn å sige overende i en stol. Kos dere i helga! Klem, Gudrun

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarer fra deg:)
-ris eller ros, alt er like velkomment!