søndag 25. mars 2012

Lune masker

Jeg fikk ei flott bok i posten på lørdag:))
Trine Angelsen LUNE MASKER -nostalgisk småstrikk
Det vil si jeg så den annonsert i lokalavisa og måtte bare bestille den

Dette er ei hærlig bok med masse flotte bilder fra Nordland
Trine Angelsen har skrevet romanserien Hverdagsengler som omhandler 1850 tallets Kjærringøy. Hun har også latt seg inspirere av tradisjonsrike klær fra Nord-Norge, så mye at hun laget denne flotte boka.
Kjærringøy er en halvøy med et gammelt handessted som ligger ytterst mot Vestfjorden, litt nord for Bodø. Dette var engang det rikeste fiskeværet i Nordland.
Både Hamsunds Benoni og Rosa og Herbjørg Wassmos Jeg er Dina er spilt inn her.
Kristofas håndkle
Fru Gotaas`pelskrage
Tykk og varm krage
Tovede votter til gutt og jente
Vakre fager i fjæra
Dette var en liten smakebit fra boka, men det finnes mye, mye mer å hvile øynene på
Med så flotte bilder fra Kjærringøy frister det veldig med en tur dit til sommeren:)

7 kommentarer:

  1. Åhh denne boka må jeg få tak i... eller for å si det som det er - jeg har mange bøker fra før, men blir liksom aldri mett- skjønner du?
    Herlig innlegg under (påskehøna)
    Ønsker deg ei finfin uke!

    SvarSlett
  2. Dette ser jammen ut til å være en flott bok! Takk for tipset. Den var fristende.

    SvarSlett
  3. Herlig bok du har funnet der!
    Koselig med en kombination strikking og fine bilder i herlig genuin miljö!
    Å så koselig å höre att dere ska väre i hytta i påsken, det er fryktelig lenge siden jeg hadde en "barndoms"skiferie på sätern i Nord Norge... Nå blir hytteferiene her i Sör-Sverige i stedet i farmor og farfars hytter. Ikke noe feil på de i de hele tatt, men, det finns ingen snö i påsketidene. Da solen bruker å varme som på fjellene i nord og ligger i strålende solskinn!
    Ha en kjempefin uke!

    SvarSlett
  4. Skulle helt klart gjerne vært en tur på Kjærringøy. Flott bok.
    Klem, Drude

    SvarSlett
  5. Praktfulle bilder. Jeg har allerede gått litt amok mht strikkebøker. Du vet, jeg får ikke tak i den i Skottland og nå greier jeg ikke holde opp. Denne så jo også flott ut og bilder nordfra får man ikke for mange av. :)

    Den fyllehøna under her burde virkelig få seg en oppstrammer. Makan!

    SvarSlett
  6. Denne boka har jeg stått og sett på selv, mye fin og lett strikk.
    Foe ei herlig vinhøne under her...best du tar grep ja;)
    Nyt den våren du har, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  7. Denne boka har æ å- bare skjønn å se i - flotte bilder og mønstre.
    No har æ testa ut påske eggene , som du laga ved hjelp av garn surra rundt vatt. Takk for ideen super god!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarer fra deg:)
-ris eller ros, alt er like velkomment!